Arkivfoto: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix

Jysk Fynske Medier stod bag RADIO4’s fødsel

Brugen af lyd i form af streaming og podcast er i vækst i disse år. Og selv om lytningen til almindelig flow-radio via FM og DAB falder, har radioen stadig vist sig som et robust medie i en ellers hastigt udviklende mediebranche.

Derfor valgte et konsortium bestående af ni regionale mediehuse (det er faktisk alle lokale mediehuse i Danmark) med Jysk Fynske Medier i spidsen at ansøge om retten til at drive radio og tilhørende aktiviteter på det fjerde jordbaserede sendenet, FM4, som public service-medie i de næste otte år. Idéen er, at med en taleradio i ejerkredsens midte kan viden om radio og lyd styrke alle de medvirkende mediers digitale transformation over på nye platforme – ikke mindst podcast. Radioen drives på public service-vilkår, hvilket betyder, at den får et årligt tilskud fra staten på omkring 100 mio. kr. For de penge skal den udkomme med det indhold, som er sammenfattet i en bekendtgørelse og en sendetilladelse, som er udstedt af Radio- og TV-nævnet.

Den 1. november var Radio4 en realitet med hovedsæde i Aarhus, hvor den nye radio flyttede ind sammen med vores ældste dagblad, Århus Stiftstidende på Banegårdspladsen midt i byen. Radio 4 har også redaktionslokaler og studier i København.

24 timers taleradio

Radioen sender 24 timer i døgnet, hvoraf 18 timer er ny-produceret indhold. Indholdet rækker over nyheder og aktualitetsprogrammer herunder sport, debat, kultur, udland, reportager, videnskab og meget andet. Programmerne udkommer på FM, DAB som streaming på radio4.dk eller Radio4-appen samt på de mest tilgængelige eksterne platforme. Alle steder udkommer Radio4s programmer også som podcast, som lytterne kan downloade og tage med sig. Både radioen og de tilhørende platforme vil udvikle sig over de kommende år. Og ét af de nyeste tiltag er, at indholdet på radioen nu kan deles og bygges ind i ejermediernes egne hjemmesider således, at brugerne ikke oplever, at de bliver sendt ud af hjemmesiden, hvis de aflytter hele programmer eller enkelte indslag fra Radio4.

Radioen, som er en taleradio, henvender sig til et bredt publikum i den voksne målgruppe. Radioen har særligt fokus på at løfte de temaer, som danskerne er optaget af i deres hverdag, og samtidig at give et udsyn til verden med en række programmer, som sætter nyhederne ind i et perspektiv, så de er til at forstå.

Lyt herunder til de første, da Radio4 gik gik i luften torsdag den 1. november 2019 klokken 00.00.

Sådan arbejder Radio4 sammen med vores dagblade

Medierne bag Radio4 og radioens egen nyheds- og aktualitetsafdeling har etableret Redaktionelt Forum, som har til formål at sikre, at radioen altid sætter en relevant dagsorden med udgangspunkt i de temaer, som optager danskerne rundt omkring i landet. Målet er også, at redaktionerne kan lave større redaktionelle satsninger sammen ved eksempelvis store fælles begivenheder. Eller hvis redaktionerne ønsker at sætte fokus på tværgående temaer sammen. I dagligdagen tipper Redaktionelt Forum typisk hinanden om mindre historier, som kan være relevant for et landsdækkende publikum.

Fakta om Redaktionelt Forum

Selskabet bag radioen, Radio FM4 A/S, har en selvstændig bestyrelse, hvor ejerkredsen er repræsenteret. Ejerkredsen har etableret Redaktionelt Forum, som består af redaktører fra ejermedierne og redaktører fra radioen. Her drøftes større journalistiske satsninger, journalistisk netværk, løbende historier osv. RF mødes to gange årligt og har desuden løbende kontakt med hinanden på tværs af medierne.

Konsortiet bag Radio FM4 A/S består af Jysk Fynske Medier, Nordjyske Medier, Sjællandske Medier, Mediehuset Herning Folkeblad, Skive Folkeblad, Lolland-Falsters Folketidende, Bornholms Tidende, Flensborg Avis og Radio ABC.

En fælles dagsorden

Radio4 gik i luften, da rådhusuret rundede 00.00 1. november, og allerede i morgenudsendelserne på premieredagen satte radioen dagsorden med en historie om mangelfuld brandsikring på landets plejehjem. En historie, der blev gjort stærkere i samspil med en af Jysk Fynske Mediers titler, Randers Amtsavis, der satte sagen på forsiden.

Det var et billede på ambitionen, udlevet fra første dag. Via det redaktionelle forum og daglige kontakter i forbindelse med større sager søger Radio4 og ejermedierne at gøre hinanden stærkere ved at understøtte hinandens journalistik, hvor det giver mening.

Derudover optræder mange redaktører og journalister ved Jysk Fynske Mediers udgivelser i en række af Radio4’s programmer. Det gælder eksempelvis, når Århus Stiftstidendes chefredaktør, Jan Schouby, kommenterer på udviklingen inden for fodbold i Radio4’s fodboldmagasin 4 På Foden, når JydskeVestkystens chefredaktør Mads Sandemann optræder i Radio 4’s mediemagasin Mediemøllen, eller når vært på programmet 4-Toget, Alexander Wils Lorenzen, ringer op til Fyns Amts Avis’ Ærøredaktør for at få udlagt teksten i en aktuel historie om grønne færger, der tager sit udspring på Ærø.

Arkivfoto: Finn Frandsen/Ritzau Scanpix