Publicistisk regnskab 2021

Danmarks største lokale og regionale mediehus gør status over journalistikken i 2021.

Publiceret 27. april 2022

Digitalt layout: Anders Hjelmer Paulsen

Heller ikke i 2021 slap coronaen sit tag i os, og ude i verden trak det op til krig. Det er efterhånden nogle år siden, livet har været rutine for os danskere, der ellers har en mere afslappet tilværelse end de fleste i verden.

Når forandringerne vælter ind over os, og når store ting er på spil, er der mere end nogen sinde brug for frie og uafhængige medier. Vores opgave er at holde fast i fakta og give vores brugere den bedst opnåelige version af den sandhed, mange gerne vil tage patent på og forme, så den stiller dem i det bedst mulige lys.

Jysk Fynske Medier tager i denne årsrapport temperaturen på, hvordan vi 2021 lykkedes med at være borgernes forbrugerombudsmand over for samfundsudviklingen. Det gør vi hvert år, fordi vi som Danmarks næststørste private medievirksomhed med ugentlig kontakt til 2,6 millioner danskere føler et stort ansvar, og også fordi vi gerne vil gøre rede for, hvordan vi har anvendt de cirka 70 millioner skattekroner, vi hvert år modtager i statsstøtte for at yde vores bidrag til demokratiet og sammenhængskraften.

Vi giver os selv karakterer. Det er selvfølgelig ikke uvildigt. Men vi gør vores bedste og lægger alle kort på bordet.

God læselyst.

Jesper Rosener,
Administrerende direktør
Peter Orry,
Ansvarshavende chefredaktør
Bjarne W. Munck,
Videadm. direktør og COO
Peter Hansen,
Bestyrelsesformand

Også i Jysk Fynske Medier har vi vores faste udtryk. Vi siger hele tiden ”demokrati og sammenhængskraft”. Det står nemlig i vores mission, som forklarer, hvorfor vores virksomhed eksisterer: ”Vi støtter demokrati og sammenhængskraft i hele Danmark med rod i det lokale”, står der, og der går ikke en dag, uden at vi bruger udtrykket både over for hinanden og over for omverdenen. Også dét udtryk skal jævnligt forklares og gøres konkret for ikke at miste sin mening.

Det er faktisk ikke så svært. Et samfund uden frie og kritiske medier er ikke et demokrati. Punktum. Diktaturer i hele verden bekæmper irriterende medier. Rusland. Nordkorea. Saudi-Arabien. Alle lukker de medier eller dræber endda journalisterne, fordi de ved, at deres befolkninger vil rejse sig i protest, hvis de finder ud af, hvilken frihed og hvilke rettigheder til at have indflydelse på deres eget liv diktaturet berøver dem. Derfor er den frie journalistik selve demokratiets livsnerve. Og også sammenhængskraftens. En grundig viden om det samfund, de lever i, giver mennesker et fælles tilhørsforhold og et fællesskab, som fortæller dem, hvor de hører til.

Derfor bruger Jysk Fynske Medier alle sine ressourcer på at levere meningsfuld og god journalistik, og vi gør det med udgangspunkt i alle de lokalsamfund, vi dækker med vores 14 lokale dagblade og med vores nationale medie, Avisen Danmark, hvis særkende er, at den bedre end noget andet medie kan finde de væsentligste nyheder, tendenser og udviklinger, som udspringer af det lokale, men er relevante for alle danskere. Vi gør det med alle de mange nyhedssites, som hører til vores lokale mediehuse.Vi gør det også i vores 63 ugeaviser, i vores kommercielle radiostationer og i hele Danmarks taleradio, Radio4, som vi ejer størstedelen af. Og i 2021 gør vi det også i 24 nye, hyperlokale digitale medier, som vi hen over sommeren investerede 28 millioner kroner i for at give borgerne stærk lokaljournalistik i bydele og områder primært i og omkring Aarhus og København.

I hele den lange række af medier fra øst til vest og nord til syd i Danmark arbejder 450 journalister og redaktører hver dag for at give borgerne meningsfuld lokaljournalistik. Vi kigger lokale politikere, virksomheder og organisationer i kortene for at undersøge, om de forvalter deres magt og indflydelse til fælles bedste. Vi fortæller de kritiske historier, men også de positive, som giver borgerne stolthed over at høre til. Vi formidler debat, og når der er lokale valg, som der var i 2021, spiller vi en afgørende rolle med journalistik om valgets vigtige emner, men også som arrangører af bogstaveligt talt hundredvis af debatter og vælgermøder.

Det er, hvad demokrati og sammenhængskraft betyder for os og ikke mindst for de danskere, vi leverer det til. Det får flere og flere heldigvis øjnene op for. Vi har cirka 130.000 fuldt betalende abonnenter, og tallet steg markant i 2021. Det er vores plan, at det skal fortsætte. Vi har et mål om 200.000 abonnenter i 2025.

Det har vi, fordi demokrati og sammenhængskraft er altafgørende. Vores ambition er at udleve begge dele hver eneste dag på en måde, så det ikke bare bliver ord, men konkret og vedkommende journalistik for danskerne.

Foto: Simon Trøjgaard Jepsen
Lorem ipsum dolor

Jysk Fynske Medier investerede igen massivt i fremtiden

Jysk Fynske Medier lavede i 2021 et overskud på 5,5 mio. kr. Det får ikke administrerende direktør Jesper Rosener til at bryde ud i ekstatisk jubel. Det er han bare almindeligt tilfreds med. Hvad der derimod kan få ham til at tale længe og begejstret, er den kendsgerning, at Danmarks næststørste private medievirksomhed igen investerede massivt i fremtiden.

"Det gør vi hvert eneste år, og vi gør det over driften– det vil sige ud af de penge, vi tjener det enkelte år. I 2021 satte vi projekter i gang for mere end 50 millioner kroner, og det bliver i samme størrelsesorden i år. Det er helt afgørende for vores fremtid, og det viser, at vi er en økonomisk sund virksomhed, der står godt rustet til den intensive kamp om mediebrugeres og annoncørers opmærksomhed i fremtiden, siger Jesper Rosener.

SkanderborgLIV er ét af de nye nichemedier, vi har lanceret i 2021. I videoen fortæller journalisterne Bettina Sønderskov og Christian Bæk Lindtoft om deres nye, digitale lokalmedie, der først og fremmest er tænkt til at udkomme som nyhedsbrev 2-3 gange om ugen.

I 2021 gik godt halvdelen af de investerede kroner til at oprette 24 nye og rent digitale lokale medier primært i bydele og kommuner i og omkring Aarhus og København.  

"Vi synes, det er vigtigt at give danskerne kvalitetsjournalistik også på det ultralokale niveau, så de ikke skal nøjes med techgiganternes kommercielle platforme, hvor ingen kan garantere for indholdets rigtighed", siger Jesper Rosener.

 Blandt andre store investeringer i 2021 var et nyt, digitalt funderet salgssystem til at give annoncørerne de bedste muligheder for at markedsføre sig på alle relevante medieplatforme.

2021 var stadig mærket af coronaens afmatning på nogle af annoncemarkederne, men ikke så udpræget som i 2020, så der var tilstrækkeligt med efterspørgsel i markedet til at hæve Jysk Fynske Mediers omsætning med 69 millioner kroner til  til 1,913 milliarder kroner.

Fakta om Jysk Fynske Medier

  • Stiftet 1. januar 2015 som en fusion mellem Jyske Medier, Fynske Medier og Syddanske Medier.
  • Købte 1. januar 2016 Midtjyske Medier.
  • Købte i foråret 2020 Helsingør Dagblad og Hovedstadens Mediehus.
  • Udgiver 15 dagblade og 63 ugeaviser fra Limfjorden til den dansk-tyske grænse, på Fyn, i Nordsjælland og i København.
  • Dertil en lang række lokale nyhedssites og fire radiostationer. Driver digitale aktiviteter som Gul&Gratis, deal.dk og SPOTdeal.dk.
  • Ejer derudover trykkerier, distributionsselskaber, reklamebureauet STEP m.m.
  • Er hovedejer af Danmarks nye taleradio, Radio4, der gik i luften 1. november 2019.

Koncernen i tal

Se hvor mange brugere, vi er i kontakt med, hvordan læserne fordeler sig på vores dagblade, hvor mange der lytter til os på radio og mange andre spændende tal og fakta.

Læs her

Årets redaktionelle highlights

Se hvilke projekter, der i 2021 fik intern hæder for at være "månedens bedste" digitale journalistik i Jysk Fynske Medier.

Læs her

Et billede om dagen

Hver eneste dag tager Jysk Fynske Mediers fotografer og journalister i hundredvis af billeder som et element i den daglige journalistiske dækning.

Læs her

Bagsiden

Prototype directly in Webflow with the vast library of Legowerk's modular components

Jysk Fynske Medier (JFM) er Danmarks næststørste private mediekoncern og dækker hele landet. Vi når ca. 2,6 millioner kontakter hver uge, har en omsætning på ca. 2 mia. kr. og beskæftiger ca. 1800 medarbejdere. Koncernen udgiver i alt 15 dagblade med godt 600.000 læsere hver uge og 63 ugeaviser med ca.  930.000 læsere. Avisen Danmark er et af landets mest læste dagblade med over 450.000 læsere hver uge. Dertil regionale og lokale nyhedssites med ca. 1,2 mio. ugentlige brugere. Den nationale Radio4 - med JFM som hovedejer - når ca. 280.000 ugentlige lyttere. Radio4’s podcasts blev i 2021 downloadet 8,5 mio. gange. Foruden Radio4 har koncernen fire kommercielle radiostationer med tæt på 700.000 ugentlige lyttere. JFM er medejer af det største danske distributionsselskab dao og har derudover egne distributionsselskaber. JFM ejer to rotationstrykkerier og et full service printhouse Step Print Power. Datterselskabet, kommunikationsbureauet STEP er blandt Danmarks største. Dertil drives digitale aktiviteter som Gul&Gratis, deal.dk og SPOTdeal.