Lorem ipsum dolor

En sejlivet virus trak 38.780 artikler i corona-pandemiens år 2

Det var et historisk uvejr i ukendt farvand, da første bølge ramte Danmark med orkanstyrke i 2020. Og 2021 viste, at corona var mere end et forbigående uvejr. Den sejlivede pandemi havde styrke til at beslaglægge store dele af nyhedsfladen gennem hele 2021.

Foto: Michael Bager

I coronaens år 2 var historier om vacciner, restriktioner, smittetal, nedlukninger, testkøer, mundbind, afstandskrav, virusvarianter, selvisolation, nedgravede mink og ophængte ministre således genstand for tusindvis af artikler bragt på tværs af Jysk Fynske Medier.

Helt nøjagtigt brugte vi i 2021 ordet “corona” i 38.780 artikler. Ugeavisen.dk stod for 6257, mens de resterende 32.523 artikler blev bragt på vores dagblades nyhedssites.

Selv om det er en massiv dækning, så er der trods alt tale om et fald i forhold til corona-pandemiens år 1. I 2020 optrådte ordet “corona” i 46.866 artikler publiceret i Jysk Fynske Mediers forskellige medier.

Mens antallet af corona-artikler dalede, så oplevede vi en stigning målt på en anden afledt effekt af corona-smitten: Antallet af møder gennemført på distancen er steget eksplosivt siden vi blev tvunget til at mestre nye færdigheder for at holde tryk på nyhedsstrømmen og mediehuset i fremdrift under pandemiens 1. og 2. bølge.

I januar 2020 - altså inden corona bredte sig – blev der afviklet 376 online-møder i hele Jysk Fynske Medier. Samme måned et år senere var antallet af onlinemøder steget eksplosivt til 5144.

Opgjort over hele 2021 blev der gennemført små 40.000 onlinemøder i hele JFM. Det er omtrent 16.500 flere møder på distancen end i coronaens første år.

Onlinemøder har naturlige begrænsninger idet, de i ordets betydning er mere distancerede end det fysiske møde.

Men de har også åbenlyse fordele. Eksempelvis sparer de brændstof og tid i en mediekoncern med adresser spredt ud over landet.  

Forudsætter man, at deltagerne kører alene i bilen, så koster det i omegnen af 2600 kørte kilometer at afvikle et møde på Bugattivej i Vejle med 13 personer rundt om mødebordet - én fra hver af vores titler i JFM-land inklusiv Hovedstadens Mediehus.

Derfor har onlinemøderne udviklet sig fra at være et nødvendigt onde til at naturligt alternativ til fysiske møder mellem kolleger på tværs af afdelinger og landsdele.

Men de erstatter ikke møder, hvor vi kan se hinanden i øjnene og give hinanden hånden eller et anerkendende skulderklap. Mødet i virkeligheden er stadig en vigtig del af kulturen for et mediehus, hvor vi er sammen i ambitionen om at stå fast og stærkt, næste gang vi rammes af historisk uvejr i ukendt farvand.

Foto: Morten Stricker
Jysk Fynske Medier (JFM) er Danmarks næststørste private mediekoncern og dækker hele landet. Vi når ca. 2,6 millioner kontakter hver uge, har en omsætning på ca. 2 mia. kr. og beskæftiger ca. 1800 medarbejdere. Koncernen udgiver i alt 15 dagblade med godt 600.000 læsere hver uge og 63 ugeaviser med ca.  930.000 læsere. Avisen Danmark er et af landets mest læste dagblade med over 450.000 læsere hver uge. Dertil regionale og lokale nyhedssites med ca. 1,2 mio. ugentlige brugere. Den nationale Radio4 - med JFM som hovedejer - når ca. 280.000 ugentlige lyttere. Radio4’s podcasts blev i 2021 downloadet 8,5 mio. gange. Foruden Radio4 har koncernen fire kommercielle radiostationer med tæt på 700.000 ugentlige lyttere. JFM er medejer af det største danske distributionsselskab dao og har derudover egne distributionsselskaber. JFM ejer to rotationstrykkerier og et full service printhouse Step Print Power. Datterselskabet, kommunikationsbureauet STEP er blandt Danmarks største. Dertil drives digitale aktiviteter som Gul&Gratis, deal.dk og SPOTdeal.