Formålet med at dække folketingsvalget 1. november var – ligesom ved alle andre valg – at bidrage til, at så mange borgere på et så oplyst grundlag som muligt ville stemme. En meget vigtig indsats i den forbindelse var den JFM-kandidattest, vi udviklede i samarbejde med firmaet Paqle.
Næsten alle folketingskandidater valgte at svare på vores spørgsmål, der var såvel nationale som regionale fordelt på storkredsene. På den måde kunne brugerne af vores nyhedssites få et meget omfattende indblik i kandidaternes synspunkter. Testen var gratis for alle.
Vores kandidattest var den første, der gik i luften, da den blev lanceret 6. september. Det viste sig at være knap en måned, før statsminister Mette Frederiksen udskrev valget. Vi valgte at være tidligt ude, fordi valgkampen med de radikales valgultimatum reelt allerede var i gang. Kandidattesten blev med det samme brugt flittigt af vælgerne, og det endte med, at den blev gennemført 197.736 gange.
Foruden kandidattesten lavede vi fælles for JFM’s redaktioner en koordineret indsats med hensyn til at dele viden og komme med gode råd til at lave en valgdækning, der ramte vælgernes behov så godt som muligt. Alle beslutninger om den løbende dækning blev truffet på de enkelte redaktioner ud fra den præmis, at vi ville bringe færre historier end ved folketingsvalget i 2019, fordi vi dengang havde for meget journalistik, som ikke havde mange læsere.
Til gengæld klarede valgartiklerne sig denne gang bedre, fordi vi satsede på at lave vinkler, som vi ud fra data ved, at mange brugere er interesserede i. Det gjaldt især analyser og historier, som gør læserne klogere og skaber overblik. Desuden gjorde vi meget ud af på valgnatten og i dagene at lave liveblogs og videoer samtidig med, at morgenavisers e-avisudgaver blev opdateret efter printdeadline. Desuden deltog vi som arrangører og ordstyrere ved en lang række valgarrangementer op til valget.