Nye nichemedier

Kandidattest blev gennemført næsten 200.000 gange

Af Mads SAndemann, Chefredaktør på JydskeVestkysten

Formålet med at dække folketingsvalget 1. november var – ligesom ved alle andre valg – at bidrage til, at så mange borgere på et så oplyst grundlag som muligt ville stemme. En meget vigtig indsats i den forbindelse var den JFM-kandidattest, vi udviklede i samarbejde med firmaet Paqle.

Næsten alle folketingskandidater valgte at svare på vores spørgsmål, der var såvel nationale som regionale fordelt på storkredsene. På den måde kunne brugerne af vores nyhedssites få et meget omfattende indblik i kandidaternes synspunkter. Testen var gratis for alle.

Vores kandidattest var den første, der gik i luften, da den blev lanceret 6. september. Det viste sig at være knap en måned, før statsminister Mette Frederiksen udskrev valget. Vi valgte at være tidligt ude, fordi valgkampen med de radikales valgultimatum reelt allerede var i gang. Kandidattesten blev med det samme brugt flittigt af vælgerne, og det endte med, at den blev gennemført 197.736 gange.

Foruden kandidattesten lavede vi fælles for JFM’s redaktioner en koordineret indsats med hensyn til at dele viden og komme med gode råd til at lave en valgdækning, der ramte vælgernes behov så godt som muligt. Alle beslutninger om den løbende dækning blev truffet på de enkelte redaktioner ud fra den præmis, at vi ville bringe færre historier end ved folketingsvalget i 2019, fordi vi dengang havde for meget journalistik, som ikke havde mange læsere.

Til gengæld klarede valgartiklerne sig denne gang bedre, fordi vi satsede på at lave vinkler, som vi ud fra data ved, at mange brugere er interesserede i. Det gjaldt især analyser og historier, som gør læserne klogere og skaber overblik. Desuden gjorde vi meget ud af på valgnatten og i dagene at lave liveblogs og videoer samtidig med, at morgenavisers e-avisudgaver blev opdateret efter printdeadline. Desuden deltog vi som arrangører og ordstyrere ved en lang række valgarrangementer op til valget.

Der blev rundt i JFM gjort en række forsøg på at lave anderledes valgmøder som i Tønder med deltagelse af 140 JydskeVestkysten-læsere. De 13 politikere havde hverken stol eller cafébord at støtte sig til. Til gengæld holdt de gode argumenter og valgløfter nærmest i kø for at blive præsenteret for de fremmødte.
Vi er Danmarks næststørste privatejede mediekoncern. Vi lever af at formidle. Vi er sat i verden for at fastholde og udvikle de regionale og lokale mediers afgørende rolle for demokrati og sammenhængskraft i lokalområderne. Det er vores mission. Og det, der driver os hver eneste dag. Vi står bag 15 dagblade, 53 ugeaviser, 4 kommercielle radiostationer, en landsdækkende tale-radio og en lang række nyhedssites og andre digitale brands. Vi har virksomheder, der skaber kommunikation mellem mennesker. Trykkerier og trykformidlere, dealsites, et kommunikationsbureau og distributionsfirmaer, der leverer aviser og pakker til alle adresser 365 dage om året. På alle platforme informerer og inspirerer vi hver eneste dag med vores historier fra der, hvor livet leves. Vi dækker hele Danmark. Vi er en levende organisation med over 1750 engagerede medarbejdere med arbejdssteder fra Holstebro til hovedstaden. Medarbejdere, der hver dag lægger al deres energi, viden og kunnen i at informere, inspirere, kommunikere og underholde.