I 2022 har vi – ligesom mange andre medier i verden – lanceret en række nye nyhedsbreve, der er forbeholdt abonnenter. Vi har blandt andet kigget mod New York Times, der inden for relativ kort tid har lanceret 25 subscriber only-nyhedsbreve, og hvor erfaringerne har vist, at nyhedsbrevene har mindsket frafaldet betragteligt blandt modtagerne af nyhedsbrevene.
Idéen med vores nye abonnent-nyhedsbreve er at give overblik over den store mængde indhold, vi publicerer hver eneste uge. Vi kan ikke regne med, at alle vores digitale kunder tjekker vores forsider flere gange dagligt, så hvordan løser vi, at det nogle gange kan være lidt tilfældigt, om brugerne opdager det vigtigste af vores indhold fra ugens løb? Det indhold, man bare skal kende for at kunne tale med ved frokostbordet, på arbejdet eller hvis du møder naboen udenfor?
Den udfordring forsøger vi at løse med nyhedsbrevet ”Forstå din by på 5 minutter”. Her giver vi de allervigtigste historier fra lokalområdet, så abonnenterne altid er opdaterede på deres by. Med andre ord: Har man ikke tid til at scrolle igennem vores forsider hver eneste dag, kan man i stedet holde sig opdateret ved at læse nyhedsbrevet.
Nyhedsbrevet udkommer to gange ugentligt med en personlig introtekst fra skribenten (ofte chefredaktøren), hvor vi forsøger at åbne lidt for maskinrummet og ramme en mere personlig tone end abonnenterne kender det fra resten af vores indhold.
Efter introteksten udvælger skribenten de 3-4 vigtigste artikler siden sidste nyhedsbrev. Artiklerne præsenteres i punktform (inspireret af amerikanske Axios), hvor alt fedtet er skåret fra, så man lynhurtigt forstår essensen af artiklen. Vi har altså ikke optimeret nyhedsbrevet efter at sende trafik ind på vores nyhedssites, men derimod at give den bedst mulige oplevelse direkte i indbakken.
Herunder ses et eksempel på en historie i punktform fra nyhedsbrevet "Aarhus på 5 minutter".
Da abonnent-nyhedsbrevene ikke er optimeret efter klik, måler vi i stedet tilfredsheden via en smiley-måling i bunden. Her spørger vi et par gange hver måned, hvad læserne synes om nyhedsbrevet. Og som grafikken herunder viser, er langt de fleste glade for at modtage det personlige overblik i indbakken:
Vi er også begyndt at tilbyde nyhedsbrevet i en prøveperiode på 30 dage, så alle kan få en smagsprøve. Vi reklamerer med muligheden under nogle af artiklerne på vores nyhedssites – og det har brugerne taget vel imod. Målet er selvfølgelig i sidste ende at skabe en vane hos gratisterne, så de har lyst til at fortsætte med et betalt abonnentment efter prøveperioden.
Sådan her ser prøveperiode-formularen ud, hvor vi opsamler leads.
Hvis du selv er blevet nysgerrig på nyhedsbrevet, kan du også tilmelde dig via vores nyhedsbrevssektioner på alle vores dagblade. De ligger på f.eks. stiften.dk/nyhedsbrev, fyens.dk/nyhedsbrev, jv.dk/nyhedsbrev osv.